Cum a fost atelierul de explorare a diversității culturale a Bucureștiului prin intermediul fotografiei?

Duminică, 28 octombrie, elevii Colegiului Tehnic de Poștă și Telecomunicații „Gh. Airinei” au avut prilejul de a ieși din paginile istoriei scrise, pagini pe care le-au răsfoit pentru documentarea asupra diversității capitalei, și de a surprinde prin obiectivele aparatelor de fotografiat, mărturiile vii ale altor culturi. Explorarea creativă a multiculturalității orașului București a avut loc în cadrul proiectului „Imaginile României. Ateliere creative despre diversitate”.

Proiectul propune tinerilor un exercițiu de cunoaștere a minorităților care au contribuit la crearea constructului identitar al țării noastre. Acesta continuă atelierele creative realizate în cadrul altor proiecte ale asociației MAIE, anume „Noile Minorități din București” (desfășurate în perioada noiembrie 2015 și martie 2016) și „Imaginile Bucureștiului” (septembrie- noiembrie 2017).

Anul acesta, zona de cercetare se extinde de la capitală la alte trei orașe, pentru care multiculturalitatea nu este deloc străină. Brăila, Brașov și Drobeta Turnu Severin vor intra sub lupa tinerilor elevi, care, după ce se vor documenta despre istoria orașului și a celor ce au contribuit prin cultura lor distinctă la crearea acesteia, vor aprofunda informațiile prin ateliere de fotografie, film sau teatru. Rezultatele acestor activități practice vor fi folosite ca materiale de conștientizare a diversității și vor fi prezentate în liceele participante.

În București, elevii colegiului Tehnic de Poștă și Telecomunicații „Gh. Airinei”, au descoperit, alături de profesoara Elena Simion, impactul minorităților vechi și noi asupra spațiului în care ei locuiesc. Sesiunile de documentare au fost continuate prin acest atelier realizat pe străzile Bucureștiului.

Atelierul, susținut de Cristina Ardelean, a debutat cu un mic curs introductiv despre fotografie și secretele ei. Îndrumați de profesoara lor, elevii au descoperit treptat cum câteva dintre importantele clădiri ale Bucureștiului au fost ridicate de membrii comunităților minoritare.

Primul monument care a intrat în atenția participanților a fost Hanul lui Manuc, construit de Manuc Bei (Emanuel Mârzaian). Negustor și diplomat armean, Manuc este numit în 1808 Bei al Moldovei. Aici s-a semnat Tratatul de la București din 1812, în urma căruia Imperiul Țarist a ocupat partea dintre Nistru și Prut a Principatului Moldovei.

Turul a continuat în cartierul Evreiesc, cu vizite la Templul Unirea Sfântă și Templul Coral. Istoria acestora începe în secolul XIX, când, în 1836, breasla croitorilor evrei a decis ridicarea sinagogii Unirea Sfântă. Funcționalitatea și-a pierdut-o în 1968, în contextul regimiului comunist, însă șeful rabin Moses Rosen reușește să o transforme, în 1978, în muzeu de istorie a evreilor din România, păstrându-și acest rol până în prezent.

Povestea templului Coral începe câțiva ani mai târziu, în 1867, când evreul Isaac Leib Weinberg a propus construirea unui lăcaș de cult demn de o capitală. Acesta este ridicat după modelul sinagogii Tempelgasse, din Leopoldstadt, Viena, care a fost distrusă în 1938 de către naziști. În prezent, templul Coral și-a păstrat funcția și este un important nucleu în jurul căruia se coagulează comunitatea evreiască din București.

În drum spre cartierul Armenesc, liceenii au avut ocazia să fotografieze și Biserica Colțea, al cărei ctitor, Mihail Cantacuzino, avea origini bizantine. Cartierul găzduiește biserica Armeană, care este opera arhitectului Dimitrie Maimarlou și a arhitectului de origine armeană Grigore Cerchez. Ridicată în anul 1915, aceasta încununează o lungă istorie a comunității armene în spațiul românesc. Turul s-a încheiat cu Casa Capșa, una dintre cele mai cunoscute locații ale capitalei în trecut, spațiu al dezbaterilor și a întâlnirilor dintre personalitățile vremii. Aici elevii au aflat că istoria monumentului a început de la doi frați aromâni.

Fotografiile realizate au fost analizate împreună cu trainerul lor pe parcursul atelierului, participanții primind sfaturi pe parcursul turului. Unii dintre participanții la acest proiect s-au implicat în celelalte proiecte ale asociației MAIE. Daniela Ghenea, eleva în clasa a-XII-a, a ales să contribuie și în acest an la ridicarea gradului de conștientizare a prezenței minorităților în capitală. Proiectul se îmbină cu o altă pasiune a sa, fotografia, fapt ce i-a oferit un motiv în plus să ia parte la cercetare și să descopere alte culturi.

În ultimele săptămâni ale lunii noiembrie, Colegiului Tehnic de Poștă și Telecomunicații „Gh. Airinei” va găzdui o expoziție cu fotografiile realizate de elevi și un eveniment de prezentare a rezultatelor documentării efectuate de către elevi.

Atelierul a făcut parte din proiectul „Imaginile României. Ateliere creative despre diversitate”, realizat de Asociația MAIE și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național